Toimetulek eksamiärevusega

Pabistamine eksami eel on normaalne ja asja juurde kuuluv nähtus. Et see aga ülepiiriliseks hüsteeriliseks hirmuks ei paisuks, tasub endale meelde tuletada järgmist:

•Teadmisega, et oled pikka aega sihikindlalt tööd teinud, on märksa lihtsam lõpueksamitele vastu minna: oled teinud kõik endast oleneva, 
nii et vähemalt midagi ikka tead, ja usutavasti päris heal tasemel!

•Eksamipunktid ei näita sinu inimlikke väärtusi ega mõjuta teiste suhtumist sinusse. Ainus, mis neist oleneb, on üks samm tulevase
elukutse poole. Teid sinna on aga palju ning isegi viltuastutud samm võib meile avada uusi võimalusi. Ka riigieksami eel võiks meeles
pidada eesti rahva vanasõna „Ega mäng mõisa peale käi!” 

•Mõtle oma pingetaluvuse peale. Kui kipud ka muidu suur pabistaja olema, äkki aitaks sul eksamile rahulikumalt vastu minna sellele
eelnev massaaž, mõni teraapiavorm, ujumine või lühike pingeid leevendav sanatoorne ravikuur? 

•Mängi eksamiolukord mõttes läbi. Kujutle, kuidas sa eksamiruumi sisened, kohale istud, paberilehe ette võtad ja rahulikult tööle hakkad.
Kujutle eksamilehel neid küsimusi, millele vastata oskad, neid ülesandeid, millega hõlpsasti toime tuled. Suuliseks eksamiks valmistudes  võid olukorra ka mõne sõbraga läbi mängida, esitada üksteisele küsimusi ja ülesandeid. 

•Anna endale aru, et eksamihirm röövib sult soorituseks tarvilikku energiat. Püüa põlvede värisemine ja pihkude higistamine muuta hoopis
ärksaks valmisolekuks, kujutle end väriseva kitsekese asemel hüppevalmis, energiast ja adrenaliinist laetud tiigriks! Hinga sügavalt ja
rahulikult. Ära kiirusta vastamisega, vaid keskendu vastuse leidmisele. Sa oled eksamiks valmistunud, nüüd on aeg see realiseerida. 

•Arutlege sõpraderingis või kodustega, miks eksamit kardetakse, mis teeb eksamist sellise stressiallika. Püüa jõuda oma hirmu algpõhjusteni. Kardetakse ju seda, mida ei tunta. Võid pöörduda ka psühholoogi või nõustaja poole. 

•Tuleta meelde, mida oled varem teinud pingelistes olukordades edukaks toimetulemiseks: mida endale öelnud, mida kaasa võtnud, mida endale ette kujutanud. Püüa end ankurdada selliste varem töötanud nippide külge. 

•Mine eksamile väljapuhanuna, maga eelneval ööl piisavalt. Ei ole tark tegu eelmisel päeval pidutseda, raskel võistlusel osaleda või muu energiakulukaga tegeleda. Pole ka mõtet viimaseid eksamieelseid tunde õppimisele pühendada – kütad asjata oma hirme üles ja sellise viimase hetke õppimise kasutegur on väga väike. 

•Kujunda eksamiootus positiivseks – kujutle selle sooritamise meeldivaid tagajärgi. Planeeri näiteks juba varem eksamipäeva õhtupoolikule mõni tore üritus enda premeerimiseks: koosviibimine sõpradega, kontsert, teatrietendus, pidulik restoranieine mõne perekonnaliikme või sõbraga, ilusalongi külastus vmt meeldivat ning toredat.


Allikas: ww.hm.ee